

τις σελίδες της τοπικής και εθνικής μας ιστορίας, τα ονόματα του Γεωργίου Παπαιωάννου, του Απόστολου Καραμπετίδη, του Υπομοιράρχου Χριστόπουλου, του Καρά Μεμέτ, του Θεοφάνη Καλιτσικούδη, του ιατρού Ρήγα και του Δημητρίου Τετριτζίκη παραμένουν αθάνατα χάρη στην ηρωική τους θυσία ενάντια στη ναζιστική και βουλγαρική κατοχή. Το συγκλονιστικό ιστορικό έγγραφο (αντίγραφο για άσκηση ενδίκων μέσων) του Ειδικού Δικαστηρίου Δοσιλόγων Έβρου (αρχείο Γρηγόρη Χρυσοστόμου) τεκμηριώνει το μαρτύριό τους και σφραγίζει το χρέος όλων μας να τιμούμε τη μνήμη τους.
Η 28η Οκτωβρίου αποτελεί ένα κορυφαίο σύμβολο του αγώνα για την ελευθερία, την αξιοπρέπεια και την εθνική ενότητα. Σε αυτή τη μέρα δεν θυμόμαστε μόνο το περήφανο «ΟΧΙ», αλλά και όσους, με αυταπάρνηση, πλήρωσαν το υπέρτατο τίμημα για την αντίσταση και την αλληλεγγύη προς τον ελληνικό λαό. Στο κείμενο του δικαστηρίου αναφέρεται χαρακτηριστικά ότι οι εν λόγω συμπατριώτες μας διώχθηκαν και εκτελέστηκαν από τους κατακτητές λόγω του άκαμπτου πατριωτικού φρονήματος και της συνεισφοράς τους στην Εθνική Αντίσταση.
Ωστόσο, η ίδια ιστορία καταγράφει με οδύνη και τον ρόλο των δωσίλογων – εκείνων που, υποταγμένοι στις δυνάμεις κατοχής, συνεργάστηκαν με τους κατακτητές και υπηρέτησαν τα συμφέροντά τους εις βάρος της Ελλάδας. Πολλοί από αυτούς καταδικάστηκαν από τα Ειδικά Δικαστήρια Δοσιλόγων, όμως για αρκετούς δεν αποδόθηκε ποτέ δικαιοσύνη, καθώς η κοινωνική και πολιτική ελίτ συχνά απέκρυψε, συγχώρησε ή προστάτεψε τη δράση τους. Ο δωσιλογισμός, φαινόμενο που στιγμάτισε τη νεότερη ιστορία του τόπου, δεν ήταν απλώς προϊόν εποχής, αλλά διαχρονικό πρόβλημα ηθικής στάσης. Η αποτυχία της κοινότητας να τον καταδικάσει ριζικά επέτρεψε σε «συνεργάτες» και «λυγόψυχους της πατρίδας» να παραμείνουν επιδραστικοί ή ανέγγιχτοι, με συνέπειες που φθάνουν συχνά ως τις ημέρες μας.
Δεν ήταν μόνο μάρτυρες της εποχής τους οι εκτελεσθέντες, αλλά και φωτεινά παραδείγματα ανιδιοτελούς προσφοράς προς όφελος της ελευθερίας. Η θυσία τους συνδέει το τοπικό με το εθνικό νόημα της επετείου και υπενθυμίζει πως το καθήκον απέναντι στην πατρίδα και την ιστορική μνήμη παραμένει ζωντανό για τις επόμενες γενιές. Την ίδια στιγμή, η διαρκής παρουσία λογικών συμβιβασμού, ο οπορτουνισμός των καιρών και η επιείκεια προς τους συνεργάτες προδίδουν ότι η μάχη για την ηθική ολοκλήρωση της συλλογικής μας συνείδησης παραμένει ανοιχτή.
Σήμερα, αποτίουμε φόρο τιμής στους αγωνιστές που πολέμησαν, υπέφεραν και τελικά θυσιάστηκαν, ώστε να μείνει ζωντανή η ελπίδα και η αξιοπρέπεια της Ελλάδας. Είναι χρέος όλων μας να κρατήσουμε αναμμένη τη φλόγα της αντίστασης, της αλληλεγγύης και του ηρωισμού που αυτοί ενσάρκωσαν – αναγνωρίζοντας ταυτόχρονα και την ευθύνη να μην επιτρέψουμε ποτέ ξανά τη λήθη ή την επανάληψη φαινομένων δωσιλογισμού.
Ας σταθούμε με σεβασμό μπροστά στις μνήμες των ηρώων, αντλώντας έμπνευση για την ελευθερία, τη δημοκρατία και την εθνική ενότητα – αξίες που, στις πιο σκοτεινές στιγμές της ιστορίας μας, υπερασπίστηκαν με το αίμα τους, όταν άλλοι τις πρόδωσαν.
Περισσότερα στη μελέτη: «Δημόσια Ιστορία και Δικαιοσύνη όψεις του δοσιλογισμού στην περιοχή του Έβρου» του Δημήτρη Μερκούρη. Οι όψεις του φαινομένου, όπως εξετάζονται στο βιβλίο, συνδέονται με την περίοδο
Ως ενεργός πολίτης αυτής της ευαίσθητης και ιστορικά φορτισμένης περιοχής, αισθάνομαι την ανάγκη να τοποθετηθώ ξεκάθαρα απέναντι σε μια πρόταση που τις τελευταίες εβδομάδες επανέρχεται στον δημόσιο διάλογο: τον διοικητικό διαχωρισμό του νομού Έβρου σε «Βόρειο» και «Νότιο» Έβρο.
Η πρόταση αυτή, είτε απορρέει από άγνοια είτε από κοντόφθαλμη πολιτική σκοπιμότητα, είναι ανιστόρητη, ατεκμηρίωτη και εθνικά επικίνδυνη. Δεν απαντά σε κανένα από τα ουσιαστικά προβλήματα της περιοχής. Αντιθέτως, υπονομεύει την ενότητα, δημιουργεί τεχνητούς διαχωρισμούς και ρίχνει λάδι στη φωτιά ενός ανύπαρκτου τοπικιστικού ανταγωνισμού.
Συμφωνώ απολύτως με την τοποθέτηση του Κώστα Τριανταφυλλίδη. Ορθά επισημαίνει ότι τέτοιου είδους σκέψεις δεν έχουν καμία σχέση με τις πραγματικές ανάγκες βιώσιμης ανάπτυξης. Αντιθέτως, πρόκειται για προτάσεις διοικητικής αποδόμησης, που αποσυντονίζουν την αναπτυξιακή στρατηγική και θέτουν σε κίνδυνο την εθνική λειτουργία του Έβρου.
Θα ήθελα, ωστόσο, να προσθέσω και μια ιστορική υπενθύμιση, που κανείς δεν έχει το δικαίωμα να αγνοεί:
Ο μοναδικός διαχωρισμός που γνώρισε ποτέ η περιοχή μας ήταν την περίοδο της Κατοχής, από το 1941 έως το 1944. Τότε μιλούσαμε για «Άνω» και «Κάτω» Έβρο – έναν διαχωρισμό επιβεβλημένο από τις δυνάμεις κατοχής, στο πλαίσιο της λεγόμενης Ουδέτερης Ζώνης. Σήμερα, σε εποχή ειρήνης, ελευθερίας και δημοκρατίας, είναι αδιανόητο να επιστρέφουμε – έστω και με διοικητικό μανδύα – σε λογικές διαχωρισμού.
Αυτές οι λογικές δεν ενισχύουν τη Θράκη. Την αποδυναμώνουν.
Αυτό που χρειάζεται ο Έβρος είναι σχέδιο ανάπτυξης, όχι τεχνητούς διαχωρισμούς
Ο Έβρος δεν έχει ανάγκη από νέα σύνορα. Έχει ανάγκη από ενιαίο όραμα, πολιτική βούληση και στοχευμένες παρεμβάσεις που θα αξιοποιούν τα συγκριτικά του πλεονεκτήματα. Ο τόπος μπορεί να αναπτυχθεί ουσιαστικά και ισόρροπα, αν εστιάσουμε στους έξι βασικούς αναπτυξιακούς του πυλώνες:
1️⃣ Γεωστρατηγική Θέση
Η θέση του Έβρου στα εξωτερικά σύνορα της Ευρωπαϊκής Ένωσης τον καθιστά κρίσιμο κόμβο εθνικής ασφάλειας, διασυνοριακής συνεργασίας και εμπορικής διασύνδεσης. Ο ενιαίος σχεδιασμός είναι απαραίτητος για να αξιοποιηθεί πλήρως αυτό το πλεονέκτημα.
2️⃣ Υποδομές και Συνδεσιμότητα
Ολοκληρωμένες υποδομές – λιμάνι, σιδηρόδρομος, αεροδρόμιο, Εγνατία Οδός – αποτελούν τη ραχοκοκαλιά της περιφερειακής ανάπτυξης. Ο κατακερματισμός της διοίκησης θα φέρει σύγχυση και άνιση κατανομή πόρων.
3️⃣ Πρωτογενής Τομέας και Αγροτική Ανάπτυξη
Η αγροτική παραγωγή στον Έβρο είναι σημαντική. Χρειάζεται στήριξη με έξυπνες καλλιέργειες, επενδύσεις στην τυποποίηση και προώθηση εξαγωγών. Ενιαία στρατηγική σημαίνει κοινές δομές στήριξης και καλύτερη διαχείριση φυσικών πόρων.
4️⃣ Πανεπιστήμιο και Εκπαίδευση
Το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης μπορεί να παίξει καταλυτικό ρόλο στην αναπτυξιακή πορεία του νομού, συνδέοντας την εκπαίδευση με την καινοτομία, την επιχειρηματικότητα και την τοπική παραγωγή. Το εκπαιδευτικό μας δυναμικό πρέπει να ενισχυθεί με ενιαία στόχευση.
5️⃣ Τουρισμός και Πολιτισμός
Με μοναδικά φυσικά τοπία όπως το Δέλτα του Έβρου και το Δάσος της Δαδιάς, αλλά και με πλούσια πολιτιστική κληρονομιά, η περιοχή έχει ανεκμετάλλευτο τουριστικό δυναμικό. Ο τουρισμός απαιτεί συντονισμένες δράσεις, προβολή και ενιαία τουριστική ταυτότητα.
6️⃣ Κοινωνική Συνοχή και Δημογραφική Στήριξη
Ο πληθυσμιακός μαρασμός δεν αντιμετωπίζεται με διαχωρισμούς. Χρειάζονται γενναία κίνητρα για νέους ανθρώπους να μείνουν ή να επιστρέψουν στον Έβρο – με δουλειές, ποιοτικές υπηρεσίες και στήριξη της οικογένειας και της καθημερινότητας.
Ο Έβρος ήταν, είναι και πρέπει να παραμείνει ενιαίος: γεωγραφικά, ιστορικά, διοικητικά και εθνικά. Οι ανισότητες και οι ιδιαιτερότητες κάθε περιοχής είναι υπαρκτές – αλλά αντιμετωπίζονται με ενότητα και σχέδιο, όχι με τεχνητές διαχωριστικές γραμμές.
Ο τόπος αυτός δεν χρειάζεται περισσότερα σύνορα. Χρειάζεται άξιους πολιτικούς εκπροσώπους, κοινή στρατηγική, περισσότερη φροντίδα, και πάνω απ’ όλα: περισσότερες ευκαιρίες για όλους.
Ο Έβρος δεν χωρίζεται.
Ανήκει ενιαίος στο έθνος, στην ιστορία του και στο μέλλον του.
Αγαπητές φίλες και αγαπητοί φίλοι,
Με βαθιά συγκίνηση και αίσθημα ευθύνης σας ανακοινώνω την προσεχή έκδοση του νέου μου ιστορικού βιβλίου με τίτλο «Ο ήρωας που λησμονήθηκε», αφιερωμένου στον Ιωάννη Δ. Φραγκούλη, έναν σπουδαίο εκπαιδευτικό και δημόσιο λειτουργό που υπηρέτησε με ήθος, αυταπάρνηση και διορατικότητα τον λαό του Έβρου κατά τη δραματική περίοδο της Κατοχής.
Η μελέτη αυτή — καρπός πολύχρονης έρευνας και αξιοποίησης σπάνιων αρχείων — φωτίζει, για πρώτη φορά τεκμηριωμένα, τη ζωή και τη δράση του Φραγκούλη, ο οποίος γεννήθηκε στη Λευκάδα το 1904 και εκτελέστηκε στο Διδυμότειχο το 1942 από τις βουλγαρικές δυνάμεις κατοχής. Υπηρέτησε ως Γενικός Επιθεωρητής Εκπαίδευσης και αργότερα ως Διοικητής του Νομού Έβρου, καθορίζοντας με τη στάση του μια ολόκληρη εποχή.
Η ημερομηνία κυκλοφορίας του βιβλίου θα ανακοινωθεί σύντομα, καθώς βρίσκεται σε εξέλιξη μια σειρά συντονισμένων προσπαθειών με θεσμικούς και τοπικούς φορείς, με στόχο το έργο να αποτελέσει πυρήνα ιστορικής μνήμης και δημόσιας αναγνώρισης του προσώπου του Ιωάννη Φραγκούλη.
Συγκεκριμένα, έχουν ήδη προταθεί και εξετάζονται ενέργειες όπως:
• Η συνεργασία των Δήμων Διδυμοτείχου και
Λευκάδας, καθώς και των Περιφερειών Ανατολικής Μακεδονίας & Θράκης και
Ιονίων Νήσων
• Η διοργάνωση επίσημων παρουσιάσεων του βιβλίου σε Λευκάδα και
Διδυμότειχο
• Η τοποθέτηση αναμνηστικής πλάκας ή/και η ονοματοδοσία δημόσιου
χώρου — όπως το Γενικό Νοσοκομείο Διδυμοτείχου, το οποίο ο ίδιος ίδρυσε
• Η μετονομασία του Γυμνασίου Φερών σε «Ιωάννης Φραγκούλης», προς τιμήν
του ιδρυτή του
• Η μετονομασία οδών, όπως της οδού Μεγανησίων στη Λευκάδα ή της οδού
Κολοφώνος στην Αθήνα, όπου διέμενε
• Η αναγραφή του ονόματός του στις αναθηματικές στήλες του Πανεπιστημίου
Αθηνών, με βάση σχετική απόφαση της Κοσμητείας της Θεολογικής Σχολής
• Η καθιέρωση εκπαιδευτικών ημερίδων ιστορικής μνήμης σε συνεργασία με
την Εκκλησία και την εκπαιδευτική κοινότητα
Πρόθεσή μου δεν είναι μόνο να τιμήσω έναν λησμονημένο ήρωα, αλλά να συμβάλω στην αποκατάσταση μιας ιστορικής αλήθειας που μας αφορά όλους — και να φέρω στο φως έναν άνθρωπο που στάθηκε όρθιος όταν όλα γύρω του λύγιζαν.
Γιατί η Ιστορία δεν ξεχνά όσους την υπηρέτησαν με
την ψυχή τους.
— Δημήτρης Γ. Μερκούρης
Η Ιστορία δεν επαναλαμβάνεται με ακρίβεια. Ακολουθεί παρόμοιο μοτίβο όμως. Και σήμερα, ο απόηχος εκείνων των αυτοκρατοριών που κατέρρευσαν όχι από εξωτερικούς εχθρούς, αλλά από εσωτερική αποσύνθεση, ηχεί ξανά εκκωφαντικά.
Η Δύση – με επίκεντρο τις Ηνωμένες Πολιτείες – μοιάζει να βρίσκεται στην αυλαία μιας ιστορικής φάσης που ξεκίνησε πριν από αιώνες με την Αναγέννηση, κορυφώθηκε με τον Διαφωτισμό και τους παγκόσμιους πολέμους, και τώρα αργοσβήνει. Όχι λόγω έλλειψης πλούτου ή στρατιωτικής δύναμης, αλλά λόγω απώλειας νοήματος, οράματος και ηγεσίας.Η άνοδος του Ντόναλντ Τραμπ στην αμερικανική προεδρία δεν είναι απλώς πολιτικό φαινόμενο. Είναι σύμπτωμα ενός βαθύτερου ιστορικού μετασχηματισμού. Ενός κόσμου που αντικαθιστά την πολιτική με την τηλεθέαση, τη στρατηγική με το branding, και την ευθύνη με την εικόνα.
Η σύγκριση με ηγετικές μορφές του παρελθόντος δεν γίνεται για εντυπωσιασμό, αλλά για κατανόηση. Όπως ο Νέρων της ύστερης Ρώμης, που ασχολούνταν περισσότερο με τη θεατρική του περσόνα παρά με τη διακυβέρνηση, έτσι και ο Τραμπ πολιτεύτηκε ως σταρ – όχι ως κρατικός άνδρας. Και όπως ο Μουσολίνι, που έστησε μια πολιτική σκηνή βασισμένη στην αυτοπροβολή και την εθνικιστική ρητορεία, ο Τραμπ υποβάθμισε τους θεσμούς, μετατρέποντας τη δημοκρατία σε reality show.
Αλλά η κρίση δεν είναι αμερικανική. Είναι δυτική.
Η ευρωπαϊκή πολιτική ηγεσία εδώ και δεκαετίες μοιάζει περισσότερο με διαχειριστές συμφερόντων παρά με εμπνευσμένους ηγέτες. Καθοδηγούμενοι από οικονομικά λόμπι, τραπεζικά συμφέροντα και τα κελεύσματα των αγορών, οι περισσότεροι Ευρωπαίοι πολιτικοί δεν τολμούν, δεν σχεδιάζουν, δεν εμπνέουν. Εκτελούν.
Όπως στην Ευρώπη του 18ου αιώνα, λίγο πριν τη Γαλλική Επανάσταση, οι ελίτ φαντάζονται ότι με μικρές μεταρρυθμίσεις μπορούν να αποφύγουν την κοινωνική έκρηξη. Αγνοούν, όμως, την αυξανόμενη αποξένωση, τη λαϊκή απογοήτευση, τον θυμό. Και η Ιστορία δεν συγχωρεί την αλαζονεία.
Η κρίση της Δύσης είναι πρώτα πολιτισμική. Ο πολιτισμός της, κάποτε φορέας παγκόσμιου προτύπου, σήμερα καταρρέει μέσα στην εμπορευματοποίηση, τη ρηχότητα και την απώλεια προσανατολισμού. Τα πανεπιστήμια χάνουν την αποστολή τους. Η τέχνη γίνεται επένδυση, όχι έκφραση. Ο δημόσιος λόγος ασφυκτιά ανάμεσα, σε κραυγές, σύντομα μηνύματα και επιφανειακές εικόνες.
Ο Τάκιτος έγραφε για τη Ρώμη: «Κατέκτησε τον κόσμο, αλλά δεν μπορούσε να εμπνεύσει ούτε τον εαυτό της». Η Δύση του 21ου αιώνα μοιάζει να έχει φτάσει ακριβώς σε αυτό το σημείο.
Η πολιτική έχει μετατραπεί σε διαχείριση εντυπώσεων. Όραμα δεν υπάρχει. Και χωρίς αφήγηση, οι κοινωνίες χάνουν την πίστη τους στο μέλλον.
Και ενώ η Δύση βυθίζεται στην εσωτερική της παρακμή, ο υπόλοιπος κόσμος κινείται. Η Κίνα ενώνει τον τεχνολογικό εκσυγχρονισμό με έναν αυστηρό κρατικό σχεδιασμό δεκαετιών. Η Ινδία επενδύει στο ανθρώπινο κεφάλαιο και την καινοτομία. Η Ρωσία παίζει επιθετικά στο γεωπολιτικό σκάκι. Ο Παγκόσμιος Νότος διεκδικεί φωνή σε έναν πολυπολικό πλανήτη.
Όπως δήλωσε ο Σι Τζινπίνγκ:
«Αν η Αμερική δεν σεβαστεί τον κόσμο, ο κόσμος μπορεί να προχωρήσει και χωρίς αυτήν.»
Και αυτό συμβαίνει ήδη. Η ιστορική "μονοφωνία" της Δύσης αμφισβητείται. Το δόγμα της παντοδυναμίας της, σείεται. Νέες πολιτισμικές και γεωοικονομικές πραγματικότητες αναδύονται με ορμή.
Αν δεν αλλάξει, θα μείνει πίσω
Η Ιστορία είναι γεμάτη παραδείγματα αυτοκρατοριών
που δεν άκουσαν τα σημάδια:
Η Ισπανία, μετά τον Χρυσό Αιώνα, υπερεκτίμησε τη θέση της και διαλύθηκε.
Η Βρετανία, από την αυτοκρατορία "όπου δεν έδυε ποτέ ο ήλιος",
κατέληξε περιφερειακή δύναμη.
Η Γαλλία, από τον Ναπολέοντα στον αποικιοκρατικό κατακερματισμό.
Όλες πίστεψαν πως θα είναι αιώνιες. Και όλες διαψεύστηκαν.
Αν η Δύση – και ειδικά οι ΗΠΑ – δεν αναστοχαστούν τη θέση τους στον κόσμο, αν δεν αναγεννήσουν το πολιτικό ήθος, την πνευματική παραγωγή, τη θεσμική αξιοπιστία, τότε δεν θα μιλάμε απλώς για παρακμή. Θα μιλάμε για καταστροφή. Μια κατάρρευση που δεν θα αφορά μόνο τη Δύση, αλλά όλη την παγκόσμια ισορροπία, την ανθρωπότητα συνολικά.
Διότι όταν ένας πολιτισμός πάψει να παράγει νόημα, παύει να είναι ηγέτης. Και τότε, όπως πάντα, η Ιστορία θα συνεχίσει… χωρίς αυτόν.
Η φράση «η σωστή πλευρά της ιστορίας» χρησιμοποιείται όλο και πιο συχνά από δυτικές κυβερνήσεις, ιδιαίτερα σε περιόδους γεωπολιτικών εντάσεων, για να προσδώσει ηθικό κύρος στις θέσεις τους. Υπονοεί ότι η Δύση, με τα ιδανικά της δημοκρατίας, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και της ελεύθερης αγοράς, βρίσκεται στον δρόμο της προόδου και της αλήθειας. Όμως, αυτό το αφήγημα κάθε άλλο παρά καθολικό και αντικειμενικό είναι.
Μετά τη λήξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, ο κόσμος χωρίστηκε σε ζώνες επιρροής από τους ίδιους τους νικητές: τις Ηνωμένες Πολιτείες και τη Σοβιετική Ένωση. Παρά τις ιδεολογικές τους διαφορές, βρέθηκαν τότε από την ίδια πλευρά της ιστορίας – απέναντι στον φασισμό και τον ναζισμό. Ωστόσο, η μεταπολεμική ειρήνη δεν σήμανε και το τέλος των ανταγωνισμών. Αντίθετα, εγκαινιάστηκε ο Ψυχρός Πόλεμος, με διαιρέσεις, πραξικοπήματα, πολέμους δι' αντιπροσώπων και παγκόσμια πόλωση.
Στις μέρες μας, η προσπάθεια ανασχεδιασμού της παγκόσμιας τάξης δεν γίνεται θεωρητικά. Δυνάμεις όπως η Ρωσία, η Κίνα, η Ινδία και πολλές χώρες του Παγκόσμιου Νότου αμφισβητούν τη δυτική μονοκρατορία και το «δικαίωμα» της Δύσης να κρίνει ποιοι είναι οι «καλοί» και ποιοι οι «κακοί» του πλανήτη. Η Δύση στηρίζει με ευκολία απολυταρχικά καθεστώτα όταν εξυπηρετούν τα συμφέροντά της και δαιμονοποιεί άλλα που αμφισβητούν την ηγεμονία της. Ο ηθικός μανδύας δεν είναι τίποτε άλλο από πολιτικό εργαλείο.
Η Ρωσία και η Κίνα προβάλλουν ένα διαφορετικό αφήγημα: αυτό της πολυμέρειας, της κυριαρχίας των κρατών και της αντίστασης στην αμερικανική παγκόσμια ηγεμονία. Αυτή η προσέγγιση βρίσκει αποδοχή σε κράτη που έχουν βιώσει αποικιοκρατία, επεμβάσεις, εκμετάλλευση και διεθνή περιθωριοποίηση.
Η πιο κραυγαλέα αντίφαση του δυτικού αφηγήματος εμφανίζεται στο ζήτημα των πυρηνικών όπλων. Χώρες όπως το Ισραήλ – το οποίο διατηρεί πυρηνικό οπλοστάσιο χωρίς επίσημη παραδοχή, χωρίς υπογραφή στη Συνθήκη Μη Διάδοσης Πυρηνικών Όπλων και χωρίς διεθνή έλεγχο – θεωρείται «νόμιμος» πυρηνικός παράγοντας. Παράλληλα, το Ισραήλ έχει ιστορικό βαρβαροτήτων κατά του παλαιστινιακού λαού, με αποκορύφωμα τα γεγονότα που βλέπουμε σήμερα: την αδιαμφισβήτητη γενοκτονία στη Γάζα, υπό την ανοχή της Δύσης.
Αντίθετα, το Ιράν – το οποίο εδώ και πάνω από 200 χρόνια δεν έχει εξαπολύσει καμία επεκτατική πολεμική ενέργεια – απειλείται, πιέζεται και δαιμονοποιείται επειδή ενδέχεται να αναπτύξει πυρηνικά. Την ίδια στιγμή, Πακιστάν και Ινδία, πυρηνικές δυνάμεις εκτός των προβλεπόμενων πλαισίων, γίνονται αποδεκτές ή ανεκτές, ανάλογα με το αν ευθυγραμμίζονται με το αμερικανικό ή ρωσικό γεωπολιτικό πλέγμα.
Η πρόσφατη ισραηλινή επίθεση εναντίον του Ιράν – με το πρόσχημα μιας «μελλοντικής απειλής» – καταπάτησε κάθε έννοια διεθνούς δικαίου. Το Ιράν, όμως, δεν είναι Ιράκ, ούτε Αφγανιστάν, ούτε Συρία ή Λίβανος. Είναι η ιστορική Περσική Αυτοκρατορία, ένας πανάρχαιος πολιτισμός με τεράστια γεωστρατηγική σημασία. Ελέγχει όχι μόνο τα Στενά του Ορμούζ, αλλά συνολικά τον Περσικό Κόλπο – μια περιοχή ζωτικής σημασίας για την παγκόσμια ενέργεια. Αυτό, φυσικά, δεν είναι διατεθειμένες να το χάσουν ούτε η Ρωσία, ούτε η Κίνα, ούτε και άλλες χώρες που ζητούν την οικοδόμηση ενός πολυπολικού κόσμου.
Βρισκόμαστε πιθανώς στο μεταίχμιο μιας παγκόσμιας σύρραξης, όχι κατ’ ανάγκην με τη μορφή ενός «παραδοσιακού» παγκοσμίου πολέμου, αλλά ως σύγκρουση συστημάτων, συμμαχιών και αξιών που διαπερνά κάθε ήπειρο.
Η ισορροπία δυνάμεων που διατηρήθηκε μεταπολεμικά έχει σχεδόν διαλυθεί. Η μονοκρατορία των ΗΠΑ αμφισβητείται πλέον ανοιχτά από μια σειρά αναδυόμενων δυνάμεων – με τη Ρωσία, την Κίνα και το Ιράν να ηγούνται ενός μετώπου που ζητά έναν πολυπολικό κόσμο, στον οποίο δεν θα αποφασίζει ένας, αλλά πολλοί.
Η σύγκρουση στο Ισραήλ και τη Γάζα, η αντιπαράθεση Ρωσίας – ΝΑΤΟ μέσω Ουκρανίας, η κρίση στη Νότια Σινική Θάλασσα, και τώρα η ένταση Ισραήλ – Ιράν, δεν είναι απομονωμένα γεγονότα. Είναι κομμάτια ενός παγκόσμιου γεωπολιτικού παζλ που αλλάζει ταχύτατα και ενδέχεται να οδηγήσει:
Αυτό δεν είναι σενάριο επιστημονικής φαντασίας. Είναι μια ανάλυση βασισμένη σε πραγματικά δεδομένα: Η Ρωσία βρίσκεται ήδη σε πόλεμο. Το Ιράν δέχεται επιθέσεις και απαντά. Η Κίνα προετοιμάζεται στρατηγικά, ενώ το ΝΑΤΟ ενισχύει τη στρατιωτική του παρουσία σε Ευρώπη και Ειρηνικό. Όλοι ετοιμάζονται – λιγότερο ή περισσότερο φανερά.
Η Ελλάδα, ως χώρα μικρή αλλά στρατηγικά τοποθετημένη, δεν μπορεί να πορεύεται τυφλά, ακολουθώντας απλώς τις επιλογές άλλων. Δεν έχει την πολυτέλεια να υποστηρίζει άκριτα κράτη-τρομοκράτες όπως το Ισραήλ, ούτε να αποκόπτεται από τον Παγκόσμιο Νότο και τον αναδυόμενο πολυπολικό κόσμο. Οφείλει να σταθμίσει τα πραγματικά εθνικά της συμφέροντα, με σύνεση, διορατικότητα και μακριά από δογματισμούς.
Μέσα σε αυτό το ταραγμένο διεθνές τοπίο, η Ελλάδα καλείται να τοποθετηθεί. Η μέχρι τώρα άκριτη στήριξη στο Ισραήλ δεν προσέφερε – και ούτε πρόκειται να προσφέρει – ουσιαστικό όφελος στη χώρα μας. Αντιθέτως, η συνεργασία αυτή ενδέχεται να μας καταστήσει συνενόχους σε εγκλήματα πολέμου και να απομονώσει την Ελλάδα από τον ευρύτερο αραβομουσουλμανικό κόσμο.
Ήρθε η στιγμή η Ελλάδα να επανεξετάσει σοβαρά ποια είναι η σωστή πλευρά της ιστορίας. Όχι με όρους προπαγάνδας, αλλά με όρους εθνικού συμφέροντος, ιστορικής δικαιοσύνης και διεθνούς νομιμότητας. Η ιστορία δεν γράφεται μόνο από τους ισχυρούς· γράφεται και από εκείνους που τολμούν να πάρουν ηθικές και στρατηγικές θέσεις με μακροπρόθεσμο όραμα.
Κατά τη διάρκεια του πολέμου ο Έβρος ποταμός υπήρξε το κυριότερο πέρασμα για τους πολίτες κυρίως της Θράκης που κατέφευγαν στο Κάιρο της Αιγύπτου όπου βρισκόταν η εξόριστη κυβέρνηση. Οι περισσότεροι πολίτες παρέμειναν στην περιοχή και αντιμετώπισαν τις νέες συνθήκες που είχαν διαμορφωθεί, ο καθένας με τον δικό του τρόπο, ενώ άλλοι πήραν τα βουνά με σκοπό την αντίσταση είτε λόγω ιδεοληψίας είτε επιβίωσης είτε λόγω ερωτικών περιπετειών -κυρίως από γυναίκες – κ.ά. Ωστόσο στο βουνό κατέφυγε και ένα μεγάλο μέρος πολιτών του κοινού ποινικού δικαίου.
«Το ματωμένο ποτάμι».
Κατά την περίοδο της εχθρικής κατοχής πολλοί Έλληνες «αναγκάστηκαν» να αναχωρήσουν από την Ελλάδα. Οι περισσότεροι ήταν εύποροι ή στρατιωτικοί οι οποίοι ήθελαν να μεταβούν στη Μέση Ανατολή. Αρκετοί από αυτούς με καταγωγή από τη Θράκη πέρναγαν στην Τουρκία μέσω του ποταμού Έβρου και στη συνέχεια μετέβαιναν στο Ελληνικό Προξενείο Αδριανούπολης, το οποίο μεριμνούσε για την προώθησή τους στη Μέση Ανατολή. Το πέρασμα του ποταμού Έβρου γινόταν συνήθως από λεμβούχους οι οποίοι ήταν οργανωμένοι στην Ελληνοαγγλική υπηρεσία. Ωστόσο στην περιοχή υπήρχαν και άλλοι λεμβούχοι οι οποίοι ασχολούνταν με όλα τα είδη του λαθρεμπορίου.
Ο Χρήστος…, η σύζυγος του Δέσποινα…, ο Γιώργος… από το Σουφλί και ο Αλέκος… από τις Φέρες εφοδιασμένοι με ταυτότητες από την Εθνική Οργάνωση Σουφλίου αποφάσισαν να περάσουν στην Τουρκία μέσω του ποταμού Έβρου. Την 15η Φεβρουαρίου 1943 ο λεμβούχος Κωνσταντίνος… πληροφορούμενος ότι οι ως άνω πολίτες επιθυμούσαν να αναχωρήσουν για την Τουρκία, επισκέφτηκε την οικία του Χρήστου… και προθυμοποιήθηκε να τους περάσει αυτός στην Τουρκία. Αφού συμφώνησαν, αναχώρησαν από το Σουφλί για το χωριό Λαγυνά. Την 21η προς 22α Φεβρουαρίου τα μεσάνυκτα αναχώρησαν από το χωριό, για να περάσουν τον ποταμό Έβρο. Έκτοτε ο Χρήστος και οι υπόλοιποι εξαφανίστηκαν χωρίς να δώσουν σημεία ζωής.
Κατά τον ίδιο τρόπο τα μεσάνυχτα της 14ης Μαρτίου 1943 οι Αναστάσιος…, Αθανάσιος…, και άλλα οκτώ άτομα από τις Φέρες αναχώρησαν με τον Κωνσταντίνο, για να περάσουν τον ποταμό Έβρο... Κατά τη διάρκεια της διαδρομής διαπιστώθηκε ότι ο Κωνσταντίνος… τους οδηγούσε στο χωριό Λαγυνά και όχι στο προσυμφωνημένο πέρασμα του ποταμού. Στη μέση της διαδρομής και χωρίς κανένα ιδιαίτερο λόγο ο Κωνσταντίνος τους εγκατέλειψε. Η ομάδα των πολιτών αναγκάστηκε όλο το βράδυ να περιπλανάται στο χωριό προς αναζήτηση της οικίας του Κωνσταντίνου…. Την επομένη το πρωί βρήκε το σπίτι αλλά και τον Κωνσταντίνο…, ο οποίος αντικρίζοντας τους άλλαξε τη συμφωνία. Ζήτησε να του προκαταβάλουν την αμοιβή της διαπέρασης και να μην μεταφέρουν αντικείμενα και χρήματα που ήταν αξίας μεγαλύτερης των 50.000 χιλιάδων δραχμών – παλιά ή νέα (κατοχικά) χαρτονομίσματα- με τη δικαιολογία ότι δεν το επιτρέπουν οι τουρκικές αρχές. Επιπλέον, ζήτησε από την ομάδα να του δώσουν δύο ταυτότητες σε περίπτωση που γίνουν αντιληπτοί και κυνηγηθούν από τους Γερμανούς. Μάλιστα, για να τους πείσει, τους υπέδειξε τις ταυτότητες των ως άνω εξαφανισμένων, δηλαδή του Χρήστου…, της Δέσποινας…, του Γιώργου… από το Σουφλί και του Αλέκου… από τις Φέρες. Περί την χαραυγή της 15ης Μαΐου 1943 αναχώρησαν και έφθασαν στον ποταμό. Πέρασαν στο τουρκικό έδαφος και ενώπιον της τουρκικής συνοριακής φρουράς διαπιστώθηκε ότι δε ρωτήθηκαν από αυτούς για την ποσότητα των αντικειμένων και χρημάτων που κατείχε έκαστος. Στη συνέχεια όλοι μαζί μεταφέρθηκαν από τους Τούρκους συνοριοφύλακες στην περιοχή Μακρά Γέφυρα για περεταίρω καταγραφή των προσωπικών στοιχείων τους ενώπιον της διοίκησης και του Τούρκου Λοχαγού. Ο Τούρκος λοχαγός ζήτησε τα νομιμοποιητικά έγγραφα, για να τους καταγράψει στο σχετικό βιβλίο. Σε ένα μέρος του βιβλίου αναγράφονταν τα στοιχεία και σε άλλο μέρος επικολλούνταν η φωτογραφία του κάθε ταξιδιώτη. Αρκετά μέλη της ομάδας των πολιτών γνώριζαν τον Χρήστο…, την σύζυγό του Δέσποινα…, τον Γιώργο… από το Σουφλί και τον Αλέκο… από τις Φέρες και διαπίστωσαν με έκπληξη ότι δεν είχαν καταγραφεί στο βιβλίο. Το γεγονός αυτό σε συνδυασμό με τη γενικότερη συμπεριφορά του λεμβούχου Κωνσταντίνου… και το γεγονός ότι οι Τούρκοι συνοριοφύλακες δε ρώτησαν πόσα χρήματα και αντικείμενα κατέχει έκαστος, οδήγησε τα τέσσερα μέλη της ομάδας να ζητήσουν από τον Τούρκο Λοχαγό να διερευνήσει το γεγονός. Ο Τούρκος Λοχαγός ακούγοντας τα γεγονότα μπήκε σε υποψίες και αμέσως έδωσε εντολή να αναζητήσουν τον λεμβούχο Κωνσταντίνο και να τον οδηγήσουν σε αυτόν. Πράγματι οι Τούρκοι συνοριακοί σκοποί βρήκαν τον Κωνσταντίνο και τον οδήγησαν στο Λοχαγό. Σε σχετικές ερωτήσεις του Τούρκου αξιωματικού ο Κωνσταντίνος παραδέχθηκε ότι την 21η Φεβρουαρίου 1943 ο ίδιος μαζί με τους λεμβούχους Ευάγγελο… και Ιωάννη… πέρασαν στην τουρκική όχθη τον Χρήστο…, την Δέσποινα…, τον Γιώργο… από το Σουφλί και τον Αλέκο από τις Φέρες. Ωστόσο, οι απαντήσεις που έδωσε δεν ήταν πειστικές και ο Τούρκος αξιωματικός του ζήτησε να υποδείξει στη φρουρά το σημείο του περάσματος. Από την αυτοψία που πραγματοποιήθηκε, δεν προέκυψε κανένα στοιχείο, ενώ ο Κωνσταντίνος από τύχη ή σκόπιμα κατά την αυτοψία βρέθηκε να πατά το ελληνικό έδαφος. Όταν έγινε αυτό αντιληπτό από τη φρουρά και τον Τούρκο αξιωματικό, ζητήθηκε από τον Κωνσταντίνο… να περάσει στο τουρκικό έδαφος για περεταίρω έρευνα. Στο άκουσμα αυτού ο Κωνσταντίνος με αστραπιαία ταχύτητα και αγνοώντας τους πυροβολισμούς, χάθηκε μέσα στις καλαμιές.
Στη συνέχεια ο Τούρκος αξιωματικός συνέταξε τη σχετική αναφορά, η οποία θα διαβιβαζόταν στις τουρκικές αρχές και στο Ελληνικό Προξενείο της Αδριανούπολης. Οι πολίτες συγκλονισμένοι αναχώρησαν από τη Μακρά Γέφυρα για τη Μέση Ανατολή. Όταν έφτασαν στο Χαλέπι, παρουσιάστηκαν στις Ελληνικές Αρχές και κατήγγειλαν το τραγικό γεγονός.
Μετά τον πόλεμο οι σχηματισθείσες δικογραφίες από την Τουρκία, το Χαλέπι και το Ελληνικό Προξενείο της Αδριανούπολης ενοποιήθηκαν και ο ανακριτής είχε στη διάθεση του δεκάδες μαρτυρίες κατά των υπόπτων λεμβούχων. Όπως η κατάθεση του Αθανασίου…, του Αναστασίου…, του Θεόδωρου… και του Κωνσταντίνου…, φίλων των δύο εκ των τεσσάρων, οι οποίοι ήταν βέβαιοι για την εγκληματική δράση των λεμβούχων λόγω της οικονομικής τους επιφάνειας και της εν γένει συμπεριφοράς του λεμβούχου Κωνσταντίνου…, την οποία και οι ίδιοι βίωσαν την 16η Μαΐου 1943 ενώπιον των τουρκικών αρχών.
Ωστόσο, εκτός από τις ως άνω μαρτυρικές καταθέσεις και πολλές άλλες που συνηγορούσαν για την εγκληματική δράση των λεμβούχων, το μαρτυρικό στοιχείο που καταγράφηκε και ήταν καταλυτικό της όλης υπόθεσης, ήταν οι καταθέσεις των δασκάλων Αντιγόνης… και Ελισάβετ… Ο φίλες της Δέσποινας το 1943 βρίσκονταν στο χωριό Λαγυνά ως δασκάλες. Μια μέρα στα μέσα του 1943 πραγματοποιήθηκε ένας γάμος στο χωριό όπου ήταν καλεσμένες. Εκεί είδαν να φορούν τα φορέματα και τα παπούτσια της Δέσποινας … οι δύο αδελφές του Κωνσταντίνου… του λεμβούχου, οι οποίες δεν μπορούσαν να δικαιολογήσουν την κατοχή των ειδών ένδυσης, όταν ρωτήθηκαν από τον ανακριτή.
Έκτοτε οι υπαίτιοι – κατηγορούμενοι αναζητούνται. Ίσως να
έφυγαν στο εξωτερικό ή να πήραν τα βουνά και να έγιναν οπλαρχηγοί (!)(ποιος να ξέρει όλα μέσα στη ζωή είναι...)
Σε μια εποχή όπου οι γεωπολιτικές εντάσεις συσσωρεύονται και οι ισορροπίες μεταβάλλονται με ταχύτητα, η Ελλάδα επανέρχεται στο προσκήνιο ως ...